אז סוף סוף מצאתם את הזמן הראוי והחלטתם לקחת יוזמה ולהבין על מה כל הרעש ובסופו של דבר להתחיל ולהרוויח כסף בקלות מבלי לצאת מהבית. אכן מה שסיפרו לכם או שמעתם הוא נכון !!! מאות ואף אלפי אנשים מרוויחים כסף קל באמצעות תוכניות שותפים, חלקם הגדירו הכנסה זו כהכנסה מהצד וחלקם, החכמים בניהם, הבינו שיש כאן פוטנציאל אמיתי והפכו את ההכנסה מתוכניות השותפים להכנסה העיקרית שלהם והיחידה, כך שהם בעצם מימשו את החלום של כולנו לתת לכסף לעבוד עבורנו … ואתם גולשים יקרים, על מנת שתוכלו להפוך גם את החלום שלכם למציאות ותהנו מפירות עמליכם דאגו תחילה שהשורשים שלכם יהיו חזקים … וזה מתחיל בדיוק כאן … על מנת שתוכלו להתמצא בכל מה שמה שתוכניות השותפים למניהן מציעות לכם, מומלץ בחום, עוד בטרם ההרשמה, לקרוא בעיון רב, ללמוד ולהבין את המונחים הבסיסיים והמקצועיים שבהם נוהגים להשתמש ולהגדיר תוכניות…ורק אחר כך להתחיל לספור את הכסף … קריאה מהנה !

רשת שותפים (באנגלית: Affiliate Network) משמשת כמתווכת בין שותפים-מפרסמים (המעוניינים להציע מוצרים או שירותים) לבין שותפים-משווקים (שיש להם מדיה פרסומית או דרכים אחרות לשווק או לקדם את אותן הצעות).
תוכניות שיווק שותפים מציעות בדרך כלל פלטפורמה טכנולוגית שבאמצעותה יכולים מצד אחד מפרסמים להעלות דרישות לקמפיינים פרסומיים או לתוצאותיהם (כגון קבל פרטיהם של מספר מסוים של לקוחות פוטנציאליים), ומצד שני שותפים לוקחים על עצמם לקדם את הקמפיינים או לספק את התוצאות המבוקשות, בתמורה לתשלום.
רשת שותפים מאפשרת לבעלי אתרים למצוא בקלות ולקחת חלק בתוכניות שיווק שמתאימות לאתר שלהם (וכך לייצר הכנסה מתוכניות אלה), ומאפשרת למפרסמים להגיע לקהל יעד רחב יותר על ידי השתתפות בתוכניות שותפים והפעלת השותפים כמקדמי מכירות באפיקים שונים.
רשת שותפים היא סוג של שיווק שותפים (באנגלית: Affiliate Marketing), ויתרונה בכך שהיא מאפשרת למפרסם לקדם את עסקיו באמצעות מספר רב של שותפים ובאפיקים רבים ושונים. כיום רשת שותפים היא בראש ובראשונה פלטפורמה טכנולוגית, המאפשרת למפרסמים להגדיר את תנאי הקמפיינים הפרסומיים, כגון אפיקי פרסום מותרים, סוג הפרסום או המדיה שייעשה בהם שימוש, כגון עמודי נחיתה, פרסומות קופצות (פופ אפ), באנרים או סרטי וידאו או התוצרים בהם הם מעוניינים, כגון משתמשים מסוג מסוים, כאלה שביצעו פעולות מסוימות או מסרו פרטים מסוימים וכן הלאה.
ב-16 באפריל 2013 הודיעה חברת גוגל על הפסקת פעילות רשת השותפים שלה.
עם זאת, גם Google AdSense היא דוגמה לתוכנית שותפים, אולי הגדולה בעולם, המאפשרת לשותפים בעלי אתרי תוכן להציג פרסומות באתר שלהם.
הפרסומות מוצגות באמצעות רכיב תוכנה המושתל בקוד האתר ומציג מסגרת טקסט, שבתוכה מוצגות פרסומות הקשורות לתוכן העמוד, כפי שהוגדרו על ידי המפרסמים.
כך לדוגמה, בעמוד תוכן העוסק בריצה ומשתתף בתוכנית, ייתכן שתוצג פרסומת לנעלי ריצה.
רשתות שותפים מסורתיות מאפשרות לסוחרים להציע למקדמי המכירות נתח מכל הכנסה שנוצרת לסוחר כתוצאה ממבקרים באתר של מקדם המכירות, או עמלה על כל מבקר באתר שעומד בתנאי מוגדר מראש (ביצוע רכישה, הרשמה לניוזלטר, וכו').
לרוב תוכניות המסחר יש מודל של שיתוף רווחים, בניגוד למודל עמלה בגין פעולה.
עבור הסוחרים, השירותים והיתרונות של רשת שותפים יכולים לכלול טכנולוגיית מעקב נתונים, כלי דיווח, עיבוד תשלומים, וגישה למאגר גדול של מקדמי מכירות.
עבור השותפים, השירותים והיתרונות יכולים לכלול פישוט של תהליך הרשמה לאחד או יותר מרשתות השיתוף המסחריות, כלי דיווח, גישה לממשק תכנות ישומים, וצבירת הכנסות ממקורות שונות (באנגלית: Payment Aggregation).
שותפים רשאים בדרך כלל להצטרף לרשת שותפים בחינם, בעוד שבדרך כלל ישנה עמלה עבור השתתפות עבור מפרסמים. רשתות שיתוף מסורתיות עלולות לגבות עמלת הקמה, ו/או עמלת חברות קבועה. כמו כן מקובל כי רשתות השותפים יגבו ממפרסמים אחוז מהעמלות אותן הם מעבירים לשותפים.
בנוסף לרשתות המסורתיות, קיימות גם רשתות "לייצור לידיים" (באנגלית: Lead) ורשתות תשלום לפי פעולה (באנגלית: Cost per Action). רשתות לייצור לידיים הן בדרך כלל רשתות, שבנוסף לביצועים מבוססי קידום (רשת שותפים) מציעות גם פרסום חזותי מבוסס עלות לחשיפה (באנגלית: CPI, Cost per Impression) או תשלום לפי לחיצה (באנגלית: PPC, Pay per Click). לעומתם, רשתות תשלום לפי פעולה נקראות לעיתים "שותפי-על", והן עצמן שותפות של סוחרים באמצעות רשתות שותפים מסורתיות.
רשתות השותפים מייצרות קישורים ייחודים עבור כל אחד מהמשווקים. רשתות השותפים בישראל מציעות הצעות תשלום פר מכירה (כלומר עמלה על מכירה) וגם תשלום פר ליד (ליד=מתעניין פוטנציאלי מאומת). התשלומים עבור עמלות מכירה יכולים לנוע בין 20 ועד ל-4000 שקלים ואף יותר למכירה. הצעות הלידים מגיעות לעמלות של 50-140 שקלים עבור ליד תקין.

שיווק שותפים (באנגלית: Affiliate marketing) היא צורה של שותפות עסקית-שיווקית בין עסקים לבין שותפים בקידום המכירות, לעיתים בתיווך גורמים טכנולוגיים, כגון רשת שותפים, בה השותפים לקידום המכירות אחראיים למשיכת לקוחות אל אתר העסק באמצעות קידום אתר העסק במנועי החיפוש (SEO), שיווק אתר העסק במנועי החיפוש (SEM), שיווק אתר העסק בדואר האלקטרוני ועוד. השותפים לקידום המכירות מקבלים עמלות על כל פעולה אותה מבצעים הלקוחות שהביאו אל אתר העסק (למשל קניית סחורה, מילוי טופסי הרשמה באתר, צפייה בכמות מסוימת של דפים, וכדומה). המוכר חוסך בעלויות הפרסום על ידי מיקור חוץ של הפרסום לאתרים אחרים המציגים את הפרסומות מטעמו תמורת עמלות פרסום. הצטרפות לתוכנית שיווק שותפים היא צורה של מונטיזציה עבור מפעילי האתרים השותפים.
קמפיין שיווק השותפים הראשון עלה בשנת 1996 על ידי חברת אמזון. אמזון מפעילה כיום למעלה מ-900,000 שותפים בקידום מכירות.

להלן מספר מודלים של תוכניות שותפים לדוגמה:

תשלום עבור קליק (PPC, Pay per click) – במקרה זה השותף מקבל עמלה בהתאם לכמות הכניסות לאתר. קיימות טכניקות שונות למניעת רישום כפול של משתמשים בודדים אשר נכנסים לאתרים יותר מפעם אחת. הבעיה העיקרית בשיטה זו היא שלעסק יהיה קשה לוודא כי כמות המבקרים אותם הביאו השותפים לקידום המכירות הן אכן "איכותיות". תוכנית ה"תשלום עבור קליק" המוכרת ביותר כיום היא Google Adsense של גוגל.
תשלום עבור הפנייה (PPL, pay per lead) – במקרה זה השותף מקבל עמלה על כל "הפנייה מאושרת", בה הלקוח אותו הוא הפנה אל אתר העסק מילא טופס עם הפרטים שלו באתר העסק.
תשלום עבור מכירה (PPS, pay per sale) – במקרה זה השותף מקבל עמלה על כל מכירה שהתבצעה על ידי לקוחות אותם הוא הפנה אל אתר העסק. בהיבט ההוצאות, שיווק שותפים יעיל לשיווק מוצרים או שירותים מכיוון שהתשלום לשותפים בקידום המכירות מתבצע רק במידה והפרסום היה יעיל והביא אליהם לקוחות או מכירות ועל ידי כך למעשה מאפשר לעסקים למקסם את תקציב השיווק שלהם.
תשלום עבור פעולה (PPA, pay per action) – במקרה זה השותף מקבל עמלה על כל פעולה בהתאם לבקשה. לדוגמה בשיווק בסלולר ישנו שימוש במודל הנ"ל. בעל אפליקציה ישלם לשותף על כל הורדה. וכו.

תוכניות שותפים מתחלקות לשתי גישות עיקריות – תוכניות המופעלות על ידי חברת תיווך, ותוכניות המופעלות על ידי המוכרים עצמם. תוכנית שותפים המופעלת באמצעות חברת תיווך מתאפיינת בכך שהחברה המפעילה את מנגנון התיווך מרוויחה באמצעות מתן פלטפורמה לקישור בין מוכרים למפרסמים, בעוד תוכנית שותפים המופעלת על ידי חברה מאפשרת למפרסם ליצור תקשורת ישירה ונטולת תיווך עם המוכר. היתרון הבולט בשיווק דרך חברת תיווך הוא ההיצע של המוצרים אותם ניתן למכור, בעוד שתוכנית המופעלת ישירות על ידי המוכר מאפשרת לרוב תשלום גבוה יותר – עקב היעדר עמלות התיווך.

ניתן למצוא מודל דומה הקרוי תוכנית מפיצים, המציע לצד ג' כלשהו לשווק מוצרי חברה. ההבדל העיקרי נעוץ במיתוג. העוסקים בתוכנית שותפים משתמשים במיתוג החברה המוכרת את המוצר, בעוד בתוכנית מפיצים הקונה אינו נחשף לכך שמדובר במוצר שמספקת חברה אחרת – אלא נחשף למיתוג אותו יצר המפיץ לעצמו.

מבחינת חברות תיווך, ניתן למצוא מספר חברות המציעות קישור בין מפרסמים (החברות שאת מוצריהן יש למכור) לבין שותפים (הגורמים המוכרים את המוצרים בפועל). חברות אלו כוללות מאגר נתונים של מפרסמים המשלמים על הכנסה למאגר זה, ושותפים הבוחרים את המוצרים אותם ימכרו מתוך המאגר. בקטגוריה השנייה – ניתן למצוא חברות המציעות תוכנית שותפים ישירה (כלומר – מכירת מוצרי החברה) ללא תיווך של חברה חיצונית, דוגמת חברת בבילון המוכרת בזכות מוצרי התרגום שלה. בקטגוריה השלישית – קיימים אתרים נוספים המציעים תוכניות שותפים דרך צד שלישי, כגון: תוכנית שותפים בתחום הלוטו העולמי – מדובר בתוכנית אשר השותפים בה מקדמים מכירות כרטיסי הגרלה להגרלות לוטו בינלאומיות.

תשלום עבור לחיצה (PPC, pay per click) או עלות ללחיצה (CPC, cost per click) הוא מודל פרסום באינטרנט שבו מפעילי אתר אינטרנט מציגים פרסומות ומקבלים תשלום מן המפרסם לפי מספר הלחיצות על הפרסומת. כמספר, PPC או CPC הם כינוי להוצאה של המפרסם על לחיצה על הפרסומת שלו.
המחיר שמשלם המפרסם ללחיצה יכול להיות קבוע או משתנה. מחיר קבוע על לחיצה על פרסומת הוא הסדר שכיח באתרי תוכן. מחיר משתנה נגבה על ידי מנועי חיפוש ואתרים המשתמשים בפלטפורמות פרסום, והוא נקבע על פי רוב בתהליך של בידינג — מכרז בין מפרסמים שונים המוכנים לשלם מחירים שונים בהתאם לפרמטרים מוגדרים, כגון מילות מפתח בחיפוש. הצורה האופיינית שבה מופיע פרסום בשיטת PPC במנועי חיפוש היא של תוצאות חיפוש או מודעות הנבחרות לפי מילות חיפוש נבחרות ומסומנות כ"קישור ממומן" או כ"מודעה ממומנת".
השימוש בתשלום לפי לחיצה יכול להיות במסגרת מודל של שיווק שותפים (affiliate marketing), שבו המפרסמים (בעצמם או באמצעות פלטפורמות פרסום) מציעים לאתרים שונים תמריץ להפוך לשותפיהם ולהציג פרסומות מטעמם בדרך שתעודד לקוחות להגיע אליהם תמורת שיעור מסוים מן הרווחים. במקרים כאלה המפרסם משלם לשותף לאו דווקא תמורת כל לחיצה, אלא תמורת לחיצות המובילות למכירות. כאשר לחיצה מובילה למכירה, השותף זכאי לתשלום קבוע או לחלק יחסי מן הרווח.
הונאה היא בעיה שכיחה בפרסום המבוסס על תשלום לפי לחיצה מכיוון שהוא מספק לאתרים המציגים את המודעות פיתוי לחולל לחיצות מכוונות או לנפח בדרך מלאכותית אחרת את מניין הלחיצות כדי לזכות בתשלום גדול יותר (click fraud). כדי למנוע בעיה זו מיישמים שחקנים בענף הפרסום הן פתרונות טכנולוגיים והן פתרונות בצורת מדיניות כמו שיווק שותפים, המזכה את מפעילי האתרים בתשלום רק תמורת לחיצות המובילות למכירה.

המחיר לכל הפניה, הוא מודל תמחור מקוון לפרסום, שבו המפרסם משלם עבור הרשמה מפורשת של צרכן שמעוניינים בהצעה של המפרסם כגון מילוי טופס.

בניגוד למודלים של תמחור לפי עלות לקליק (CPM) ודמי עלות לקליק, שבהם מפרסמים מחויבים בגין הופעות ("צפיות") וקליקים, בהתאמה, במודל תמחור לפי מחיר לקליק שמפרסמים משלמים עבור הרשמה מתאימה בלבד של מספר ההופעות או הקליקים שהפרסומת מקבלת. פרסום CPL מאפשר למפרסמים ליצור תשואות מובטחות על כספי הפרסום המקוון שלהם.

תשלום פר ליד רלוונטי הוא המודל אשר נועד לעזור למפרסם לקבל אך ורק לידים איכותיים ורלוונטים למוצר שלו. באם במודל CPL רגיל המפרסם נאלץ לשלם גם עבור לידים שהגיעו אליו בטעות, במודל CPRL הלקוח משלם רק עבור לידים אשר עומדים בקריטריונים ובתנאים עליהם סוכם מראש.

תשלום עבור פעולה (PPA, pay per action) או עלות לפעולה (CPA, cost per action) הוא מודל תשלום מקובל בפרסום מקוון שבו משלם המפרסם תמורת פעולה מוגדרת: חשיפה (impression), לחיצה, קנייה, הורדת קובץ, שליחת פרטים או הירשמות לשירות או לרשימת תפוצה וכדומה. כמספר, העלות לפעולה היא המחיר שמשלם המפרסם לאתר המציג את הפרסומת תמורת כל השלמה של הפעולה המבוקשת. CPA הוא גם קיצור של cost per acquisition — ביטוי המתייחס לסוג הפעולה שעבורה משלם המפרסם, שלעיתים קרובות היא רכישה של דבר מה.
הפעולה המבוקשת היא בדרך כלל מקוונת, דרך האינטרנט, אך יכולה להיות גם בצורות אחרות, כגון שיחת טלפון. כדי לדעת מתי זכאי האתר המפנה לתשלום מן המפרסם נחוצים אמצעים למעקב אחר הפעולות. כאשר כל הפעולות מקוונות משתמשים באמצעים כגון עוגיות (cookies) כדי לזהות את המשתמש שעושה את הפעולה כאותו המשתמש שנחשף לפרסומת. כדי לעקוב אחר פעולות בלתי מקוונות הנעשות בעקבות פרסום מקוון ניתן להשתמש באמצעים אחרים. שיטה מקובלת היא מתן הטבה באתר אינטרנט שהמשתמש צריך לספקו לגורם המפרסם כדי לקבל הטבה כלשהי. שיטה אחרת היא שימוש במספר טלפון מיוחד הניתן רק למי שנחשפים לפרסומת, כך שביצוע שיחה אליו יכולה להיספר כפעולה המזכה את הגורם המפנה בתשלום.
המונח eCPA הוא כינוי למדד לאפקטיביות של פרסום בשיטת CPA ומבטא את ההבדל בין עלויות הפרסום בשיטת CPA לבין עלות פרסום בשיטה אחרת כגון תשלום לפי לחיצה (CPC).

עלות לחשיפה (CPI, cost per Impression) או עלות לאלף חשיפות (CPM, cost per mille או CPT – cost per thousand) הם כינויים לשיטת תשלום על פרסום באינטרנט שבה משלם המפרסם לגורם המציג את הפרסומות מטעמו בהתאם למספר החשיפות שהפרסומת מקבלת. כמספר, CPI או CPM מבטאים את המחיר שמשלם המפרסם תמורת חשיפה יחידה או תמורת אלף חשיפות.
תמחור לפי מספר החשיפות דומה יותר משיטות תמחור מקובלות אחרות במדיה הדיגיטלית לאלה הנהוגות במדיה המסורתית (בעיתונות המודפסת, בטלוויזיה וברדיו), שם בדרך כלל מבוסס מחיר הפרסום על הערכה של גודל הקהל שייחשף לפרסומת.
בעוד ש-CPI או CPM מקובלים בפרסום במודעות רגילות, בפרסום בווידאו המדד המקובל הוא CPV (מחיר לצפייה, cost per view).
הבעיות בשיטת התשלום לפי מספר חשיפות כוללות הונאה ובעיות מדידה, וכן את השאלה כיצד מוגדרת חשיפה. בעיית ההונאה נובעת מן האפשרות שמפעילי האתרים המציגים את הפרסומות ינסו לנפח את רווחיהם על ידי הגדלה מלאכותית של מספר הפעמים שבהן נטענת פרסומת.
בעיות המדידה וההגדרה בשיטת CPI קשורות אלה באלה. הן עלולות להתעורר, למשל, במקרים שבהם משתמש מרענן את הדף שהוא צופה בו, או עובר בין דפים שבהם מוצגת אותה הפרסומת. ספירת כל טעינה של אותה הפרסומת כחשיפה נוספת עלולה להיות מצב לא רצוי למפרסם, ולכן מתעורר הצורך להגדיר אם חשיפות חוזרות ונשנות של אותו המשתמש לאותה הפרסומת ייחשבו לאותה החשיפה. אם לא, נחוצים מעקב וסינון אשר יבדילו בין חשיפות חדשות וחוזרות או בין חשיפות לעיני משתמשים שונים.
שאלות דומות מתעוררות בנוגע לפרסומות שאמנם נטענות יחד עם דף מסוים, אך בשל מצב הגלילה של הדף אינן נחשפות לעיני המשתמש. מלבד הצורך באמצעים טכניים לזיהוי המצבים האלה, גם במקרה זה נחוצה הגדרה של חשיפה. העדר הגדרות מוסכמות בכל ענף הפרסום הוא עדיין בעיה בענף הפרסום הדיגיטלי, אך גופים מובילים בענף הפרסום, כמו ה-Interactive Advertising Bureau וה-Media Rating Council, פועלים לפיתוח סטנדרטים אחידים ולקדם את קבלתם. הגדרות שהוצעו על ידי ה-Media Rating Council לחשיפה של פרסומת רגילה הוא שלפחות 50% משטחה (או 30% משטחה כשמדובר בפרסומת גדולה) יהיה חשוף לעיני המשתמש למשך לפחות שנייה אחת. לגבי פרסומות וידאו ההצעה היא שלפחות 50% משטח הפרסומת יהיה גלוי לעיני המשתמש למשך לפחות שתי שניות.

מודל עסקי בו התשלום מתבצע לפי קליק, כאשר המודעות מסופקות על ידי המפרסם. בין קליק לקליק יש להמתין 30 שניות לפני המעבר למודעה הבאה.

במקרה זה השותף מקבל עמלה על כל מכירה שהתבצעה על ידי לקוחות אותם הוא הפנה אל אתר העסק. בהיבט ההוצאות, שיווק שותפים יעיל לשיווק מוצרים או שירותים מכיוון שהתשלום לשותפים בקידום המכירות מתבצע רק במידה והפרסום היה יעיל והביא אליהם לקוחות או מכירות ועל ידי כך למעשה מאפשר לעסקים למקסם את תקציב השיווק שלהם.

מודל עסקי בו התשלום משולם בגין סקירת מוצרים.

בעוד ש-CPI או CPM מקובלים בפרסום במודעות רגילות, בפרסום בווידאו המדד המקובל הוא CPV (מחיר לצפייה, cost per view).

עמלת הורדה – מחושבת לפי עלות ההורדה, או לחלוקת עלות לקליק לפי קצב ההורדה.

תשלום לפי יום הוא הסכום שמשולם עבור כל יום שמודעה נמצאת בדף או אתר אינטרנט למשך כל היום.

חישוב של ההכנסה הממוצעת מקליק. מחושב על פי סה"כ הכנסה חלקי סה"כ הקליקים  (EPC = Profit ÷ Clicks × 100).

התשואה על ההשקעה – היא מדד ביצועים, המשמש להערכת היעילות של השקעה או לצורך השוואת היעילות של מספר השקעות שונות . כדי לחשב את התשואה של ההשקעה, יש לחלק את התשואה  (או ההחזר) של ההשקעה לעלות ההשקעה.

היחס בין משתמשים הלוחצים על קישור ספציפי למספר המשתמשים הכולל אשר צופים בעמוד, דוא"ל או פרסומת.  זהו מדד להצלחה של מסע פרסום מקוון עבור אתר מסוים, כמו גם את האפקטיביות של מסעות פרסום באמצעות הדוא"ל.

בתחום השיווק באינטרנט, יחס המרה (באנגלית: Conversion Rate) מתייחס לאחוז הגולשים באתר אינטרנט שהפכו ממבקרים ארעיים למבקרים שביצעו פעולות בהתבסס על מטרות המשווקים, המפרסמים או בעלי האתר. דוגמה לפעולה מוצלחת יכולה להיות יצירת קשר עם המפרסם, הרשמה לאתר או רכישת מוצר באמצעותו מחושב על פי כמות הלידים לחלק לכמות התנועה ששלחנו, כפול 100.

דף נחיתה (באנגלית: Landing page) הוא דף אינטרנט יחיד (בניגוד לאתר אינטרנט שלם בעל דפים מרובים) המוקם ברוב המקרים על מנת שיגיעו אליו (״ינחתו בו״) מקישור של פרסומים שונים כגון באנרים וקישורים (ובפרט בפרסום ממומן באינטרנט), או על ידי הפנייה מחומר פרסומי מודפס או משודר כזה או אחר.
תפקידו של דף הנחיתה הוא למקד את תשומת לבו של המבקר למסר ספציפי (מכירה או שכנוע) ולהניעו להמשך פעולה של השארת פרטים (מתן ליד) ואף קנייה ישירה של המוצר בנוסף לכך. בכל מקרה מטרת דף הנחיתה לגרום למבקר להרגיש שהוא הגיע בדיוק למוצר או השירות אותו חיפש.
לרוב, חוסר מיקוד באתר בכלל או בדף הנחיתה בפרט עלול להביא להצפת מידע אשר תגרום למבקר לצאת מהדף ולא לבצע את הפעולה אותה המפרסם ציפה לקבל.
מטרתו של דף הנחיתה היא להגביר את יחס ההמרה של מציע המוצר בדף הנחיתה (בהשוואה ליחס ההמרה מעסקאות באתר עצמו שהוא נפרד מדף הנחיתה).
דף בית באתר אינטרנט לרוב אינו דף נחיתה מאחר שדף בית הוא דף המקדם את פני המבקרים באתר שלם ומציג את התועלות למבקר – אך לא ממקד את המידע לשירות אחד או הנעה לפעולה ספציפית.
יתרונותיו של דף נחיתה הם רבים, במיוחד על פני אתר אינטרנט שלם. ראשית, מדובר בעמוד אחד, קצר לרוב, הלוכד את תשומת לב הגולש ומציג לו מוצר או שירות ספציפיים בצורה תמציתית. היות שטווח תשומת הלב של גולשי האינטרנט נע סביב שניות בודדות – יש להניח כי לגולש המזדמן לא תהיה הסבלנות לקרוא תוכני אתר כדי להתרשם מהמוצר, אלא יש להציג לו עמוד ממוקד המהווה למעשה פרסומת. בנוסף לכך, דף נחיתה לרוב יכיל עיצוב מזמין ואלמנטים גרפיים המעודדים את הגולש לפעול – טופס השארת פרטים, כפתור רכישה, הרשמה לרשימת תפוצה ועוד – כתלות בפעולה אותה יוצר הדף הגדיר כיעד. דף נחיתה הוא לרוב תוצר של מסע פרסום מפולח ייעודי ויתרונו של גורם זה על פני אתר הוא שדף נחיתה, מהגדרתו, מופרד מהמראה הכללי של האתר – לכן, החופש העיצובי בו גדול יותר וניתן "לשבור" את התבנית של האתר. ניתן למצוא כי מרבית הפרסומות המצויות בתוצאות החיפוש הממומן במנועי החיפוש מובילות למעשה לדפי נחיתה – וזאת על מנת למקסם את הרווח הפוטנציאלי מהשקעה כלכלית בפרסום.

ליד הוא לקוח פוטנציאלי המתעניין בשירות או במוצר המוצע למכירה על ידי עסק, חברה, ארגון או קמפיין פרסומי. פרטי ליד מכילים את פרטי יצירת הקשר עם הלקוח הפוטנציאלי. מטרת מקבל הליד בדרך כלל היא ביצוע מכירה במטרה להופכו ללקוח בפועל.

ניתן לייצר לידיים בכל מדיה שיווקית על ידי הצבת שטחי פרסום רלוונטיים לעסק המעוניין לפרסם. לדוגמה, באמצעות פרסום ממוקד קהלי יעד באינטרנט ניתן לייצר לידיים מפלטפורמות שיווקיות כגון: גוגל, פייסבוק, רשתות חברתיות, רשתות שותפים ואתרי אינטרנט ייעודיים.

משרדי פרסום וחברות שיווק המתמחות במסחר בלידים לרוב נוקטות בטקטיקות שיווק ופרסום באינטרנט. גופים אשר מוכרים לידיים נקראים משווקים וגופים אשר רוכשים נקראים מפרסמים.

לידים מתחלקים לשלושה סוגים עיקריים בשרשרת אספקה שיווקית: בין שני עסקים, בין עסק ללקוח קצה (הסוג הנפוץ ביותר), ובין לקוח קצה אחד ללקוח קצה אחר (דוגמה: אתרי לוחות, EBay, Amazon וכדומה). בחינת אפקטיביות הפרסום של עסקים באמצעות גיוס לידיים חדשים לעסקים נמדדת על ידי יחס החזר השקעה ROI (מחושב לפי סה"כ תקציב הפרסום שהושקע לכלל האפיקים השיווקיים ביחס לסה"כ הזרמת הון נומינלי המוזרם לחברה באמצעות קמפיין שיווקי).

יצירת לידיים חדשים דרך שיווק ופרסום במדיה הדיגיטלית מסתכמת בשלושת המופעים הבאים: חשיפת גולשים לשטח פרסום, הקלקה של הגולשים על המודעה המשווקת, הנעה לפעולה על ידי השארת פרטי יצירת קשר.

על מנת לנהל פעילות לייצור ורכישת לידיים לצורך הגדלת היקף המכירות או לצורך מכירת הלידים לגורם שלישי, ניתן להשתמש במערכת ניהול לידיים מתקדמת המותאמת לתהליך זה. באמצעות מערכת זו ניתן לחבר ערוצים שיווקיים (דפי נחיתה, באנרים ואתרים) ולקבל תמונת מצב נכונה.

ה-Referer (או דף מפנה) הוא כתובת ה-URL של דף האינטרנט הקודם שבו לחצו על קישור. יותר בכלליות, זו כתובת ה-URL של פריט קודם שהוביל לבקשה הנוכחית – ה-referer של תמונה, למשל, הוא בדרך-כלל עמוד ה-HTML המציג אותה. ה-referer הוא חלק מבקשת ה-HTTP שנשלחת על ידי הדפדפן לשרת האינטרנט.
"Referer" הוא טעות נפוצה של איות המילה "referrer", כה נפוצה שגיאה זו עד כדי כך שהגיעה עד למפרטים הרשמיים של פרוטוקול ה-HTTP – פרוטוקול התקשורת של ה-WWW.
ישנם אתרים המרכזים referers, לצורכי פרסום או צרכים אחרים: ייתכן שאתר מפנה מקבל תשלום סמלי עבור אנשים הלוחצים על פרסומות. ישנם דפדפנים ותוכנות אבטחה שניתן להגדיר כך שמידע ה-referer לעולם לא יישלח, כדי להגן על פרטיות המשתמש. דבר זה יכול לגרום לבעיות: ישנם שרתים החוסמים חלקים מאתריהם לבקשות דפדפנים שלא מכילות את מידע ה-referer המבוקש, למשל כדי להבטיח שמשתמשים תמיד יכנסו לאתר דרך הדף הראשי ולא דרך קישור ישיר. כדי לעקוף מגבלה זו ניתן להשתמש בהונאת Referer: שליחת בקשת ה-HTTP כאשר שדה ה-Referer בה נקבע מראש כך שיתקבל על ידי השרת ולא ייחסם.

קידום אתרים במנועי חיפוש (קרוי לעיתים גם קידום אורגני או פרסום אורגני) הוא מגוון הפעולות המתבצעות במטרה לשפר את מיקומי דפיו של אתר אינטרנט בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש לביטויי החיפוש הנשאלים על ידי שוקי היעד של האתר, עד להשגת אותם מיקומים בצמרת תוצאות החיפוש שיניבו תוצאות מסחריות או אחרות שמצדיקות את ההשקעה בקידום האתר.

עבודת קידום האתר מתפצלת על פי דורשי האופטימיזציה:

SEO (ראשי תיבות של Search Engine Optimization) היא אופטימיזציה לדרישות מנוע החיפוש שנבחר, שמרביתן טכניות וגלויות לחלוטין ועוסקות בתיקון שגיאות בוני האתר מבחינת מבנה האתר, ניקיון הקוד של דפיו ותקינות ההנחיות השונות של בונה האתר למנוע החיפוש; תיקון תקלות שמתרחשות במהלך פעילות האתר; התאמת האתר לשיפורים ושכלולים בטכנולוגיית האינטרנט וכו'. זה הוא מקצוע טכני מובהק, שמהותו אגירת כמה שיותר פרטים של ידע טכני והשימוש הנכון בו. מסיבה זו יש מי שמכנים את מי שמתמחים בו כ"טכנאי אתרים" העוסקים ב"טכנאות אתרים".

אופטימיזציה לדרישות משתמשי מנוע החיפוש שנבחר. קל לומר שדרישות מנוע החיפוש זהות לדרישות המשתמשים בו – לקבל בצמרת תוצאות החיפוש את תוצאות החיפוש הכי רלוונטיות, מדורגות על פי הסדר היורד של הרלוונטיות שלהן, כאשר הרלוונטיות משקפת את מה שהתכוונו המשתמשים לקבל כאשר שאלו את ביטוי החיפוש הנתון.

אופטימיזציה לדרישות בעל האתר. במשך שנים אופטימיזציה לדרישות בעל האתר הושגה בעלות המזערית על ידי "בניית קישורים" מלאכותית, משמע, בניגוד לדרישות מנוע החיפוש וגם בניגוד לדרישות משתמשי מנוע החיפוש. גוגל מחליפה את השיטה הזו בהדרגה, בכל פעם על קבוצת ביטויי חיפוש נוספת.

מנועי חיפוש מאפשרים לגולשים באינטרנט למצוא אתרים לפי מילות חיפוש. כל מנוע חיפוש מקבל שאילתה מסוימת ומחזיר תוצאות מסודרות לפי רלוונטיות. רוב המשתמשים במנועי חיפוש צופים רק בתוצאות המתקבלות בראש הדירוג. בדרך כלל בדף התוצאות הראשון או השני, ואינם טורחים לבדוק תוצאות המופיעות בדפים שמעבר לכך. דפוס התנהגות זה מסביר את רצונם של בעלי האתרים להופיע בצמרת הדירוג של מנועי החיפוש. באתרים רבים להגברת החשיפה יש השפעה כלכלית, בין אם האתר משמש למכירת מוצרים ובין אם מניב רווחים מפרסום. אפילו באתרים המבוססים על תרומות, גיוס התרומות מושפע בצורה משמעותית מסטטיסטיקות הגלישה באתר.

דף התוצאות שמנוע חיפוש מחזיר מכיל, בדרך כלל, שני סוגי קישורים:

תוצאות שמחזיר המנוע כתגובה למילות החיפוש – תוצאות אורגניות.

פרסומות המשולבות בראש התוצאות או בצידי העמוד, בפרט קישורים ממומנים הקשורים למילות החיפוש – קישורים ממומנים (פרסומות).

כאשר מדברים על קידום אתרים, מתכוונים לקידום בתוצאות החיפוש האורגניות המוצגות בעמוד תוצאות החיפוש ולא על הקישורים הממומנים.

Off-Site Factor

שיטה זו פותחה על ידי ממציאי גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג'. השיטה מבוססת על כך שפופולריות של אתר מסוים נקבעת על ידי תפוצתו ברשת האינטרנט, המכונה "PageRank". לפי שיטה זו, בכל פעם שמנוע החיפוש איתר קישור לאתר מסוים, דירוג האתר עלה. עם זאת, מתחשב האלגוריתם בכמות הקישורים באתר. ככל שמספר הקישורים גבוה יותר כך אמינותם יורדת, והמשקל שלהם פוחת. יתרונה של שיטה זו הוא שלמנהל האתר אין השפעה ישירה על דירוג האתר.
לאחר שנודע לבעלי האתרים על האלגוריתם החדש, הם יצרו שיטות, מניפולציות ותוכנות להעלאת דירוגיהם, כמו הפצת קישורים לאתר באתרים אחרים, יצירת קשרים עם בעלי אתרים אחרים. משום כך, פנו המפתחים של מנועי החיפוש למצוא שיטות אמינות נוספות לדירוג אתרים. כיום קשה להגדיר בדיוק את האלגוריתם המשמש את בעלי מנועי החיפוש, מכיוון שהוא נשמר חסוי. עם זאת, ניתן לשער על פי רישומים במשרד הפטנטים כי האלגוריתם מתבסס על המאפיינים הבאים:

זמן טעינת האתר
איכות התוכן בדף ותדירות עדכונו
איכות וערך תוכן האתר בכללי (הדומיין)
השיטות הישנות – On-Site Factor ו-Off-Site Factor
נתוני שביעות רצון הנאספים מתוצאות החיפוש
חיבור מאובטח HTTPS
מאגרי ישויות פופולריים שמהם גוגל מושכת נתונים
מיקומים גאוגרפים של המחפשים
היסטוריית החיפוש של המשתמשים
ידידותיות האתר למשתמשי מובייל
שאילתות החיפוש שהגולש מקיש
הטכנולוגיה שבה הגולשים מחפשים (חיפוש תמונות, חיפוש קולי וכו)
מעל ל-200 סיגנלים נוספים שרובם סמויים ואותם אפשר רק לשער.

כמו כן, נראה כי האלגוריתם החדש אינו מושפע משיטות למניפולציה של מנוע החיפוש, כמו החדרת מידע שגוי לתגי המטא של האתר.

עם התפתחות מנועי החיפוש התפתחו גם שיטות הקידום של בעלי האתרים. כיום פונים אתרים רבים לאמצעים טכניים מורכבים יותר בנוסף לשיטות הישנות. חלק מהאתרים מציגים מילות חיפוש פופולריות באתר, לרוב אף באופן נסתר כך שהצופה באתר לא יכול להבחין בהן. כמו כן, אתרים מסוימים בוחרים להציג למנוע החיפוש עמודים אחרים מאלה שהוא מציג לגולשים, דבר המשפר את דירוג האתר.